WonderBrand | Affärsområden – WonderManagement
varumärke, branding, varumärkesstrategi, varumärkesarbete, försäljningsstrategi, marknadsstrategi), positionering, affärsutveckling, verksamhetsutveckling, organisation, förändringsledning, analys, diagnos, HR, employer branding, marknadsföring, omvärldsanalys, konkurrentanalys, kommunikation, reklam, kommunikationstrategi, management, managementkonsulter, coaching
50202
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-50202,page-parent,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-3.1,select-theme-ver-3.1,fs-menu-animation-underline,popup-menu-fade,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive
WonderManagement

Varumärket löper som en röd tråd genom affärsplanen

Organisationens löfte till omvärlden – känslan av vad man kan förvänta sig och hoppas på – är summan av alla beslut som fattas; pris, produkt, plats, påverkan, personal, processer och påtagliga attribut. Den käre Kotler gjorde ju halva arbetet och identifierade företagens sju konkurrensaspekter. Där tar vi vid och ser till att dessa beslut blir konsekventa och attraktiva som en helhet.

Starka varumärken uppstår inte av en slump. Det krävs att ledningsgrupp och alla medarbetare delar bilden av företagets kultur och värderingar, att man är klar över var man står och vart man är på väg samt har modet att löpa hela linan ut.

Inom affärsområdet WonderManagement arbetar vi nära våra kunder med analys, diagnos, strategiutveckling och förändringsledning. Som ett sista steg i processen vägleder vi organisationen med stadig hand för att implementera de strategier som vi tillsammans utvecklat. Målet är en organisation där alla medarbetare ”lever” varumärket och där alla affärsmässiga beslut tillåts ta sin utgångspunkt i företagets kultur och värderingar och syftar till att skapa ett starkt och trovärdigt varumärkeslöfte.

Analyserar och diagnostiserar

Vårt kanske viktigaste och mest värdefulla bidrag till ett kommande förändringsarbete är vårt utifrånperspektiv. Utan skygglappar eller personliga agendor kan vi titta klarsynt på er verklighet och dra slutsatser som är lika övergripande som objektiva.

Ju mer energi som läggs i analysfasen, desto snabbare och bättre blir arbetet mot det egentliga syftet. Vi gör därför de analyser som krävs, utformar nödvändiga undersökningar, genomför workshops, researchar, intervjuar och sammanställer sedan beslutsunderlag eller rapporter att ta med in i nästa fas.

Exempel:

  • trender och tendenser
  • varumärkesdiagnos
  • omvärlds- och konkurrensanalys
  • marknadsanalys och undersökningar
  • intern klimatmätning
  • kundnöjdhetsanalys
Analyser och diagnoser
Visioner och mål

Formulerar visioner och mål

Om man inte vet vart man ska blir det väldigt svårt att välja väg … Bolagets vision syftar till att måla upp framtidsbilden och få organisationen att sikta högt, att sikta mot stjärnorna. En välformulerad vision inspirerar och utmanar, visar vägen och ställer krav.

Vi kan inte ta fram er vision men vi har metoder för att hjälpa er att själva hitta er drivkraft. Vi agerar processledare, modererar workshops och kreativa övningssessioner samt hjälper till att gallra och rensa tills konsensus kvarstår. I slutfasen kan vi dessutom, med hjälp av våra kollegor på WonderCommunication, hjälpa till att formulera er vision på ett sätt så att den blir slagkraftig och tydlig.

Utvecklar strategier

Likt generaler som med hela handen pekar ut riktningen, är bolagets strategier beskrivningar av den metodik man vet kommer ge bäst effekt. I affärsplanen presenteras strategierna i form av vägval och inriktningar, övergripande beslut och, kanske framför allt, bortvalda alternativ.

Våra erfarna konsulter bidrar som bollplank och moderatorer, objektiva rådgivare och processledare. Vi arbetar alltid nära och tillsammans med våra uppdragsgivare för att med säkerhet veta att alla beslut har en fast och tydlig intern förankring och rimmar med vad som är möjligt, hållbart och äkta.

Den fundamentala strategin är varumärkesstrategin. Denna säkerställer att varumärkeslöftet är konsekvent och att alla andra stöttande strategier ger de signaler som önskas för att man ska kunna nå den position på marknaden som är mest attraktiv, längst hållbar, mest lönsam, mest effektiv och mest trovärdig. Detta innebär att alla affärsmässiga aspekter, såsom sortiment, prissättning, försäljning/distribution och HR behöver synkroniseras och harmoniera med den önskade bilden av varumärket.

Exempel:

  • varumärkesstrategi och positionering
  • affärmodell/affärsidé
  • försäljnings- och marknadsstrategi
  • HR-strategi och Employer Branding
  • kommunikationsstrategi

Identifierar rätt positionering

I det strategiska arbetet är förmågan att skapa trovärdighet A och O. De värderingar som identifierats och definierats formulerar företagets varumärkeslöfte – ett löfte som måste lova rätt saker och ha en stark drivkraft.

Styrkan i varumärkeslöftet skapas dels genom att mottagaren förstår vad avsändaren vill, dels av att mottagarens förväntningar faktiskt infrias. Varumärkeslöftet kan vara en internt formulerad målsättning eller ett externt kommunicerat statement, exempelvis som en payoff. Vi hjälper våra uppdragsgivare, ofta som en del av varumärkesstrategin, att formulera och förtydliga varumärkeslöftet för omvärlden.

Konkurrensen är stenhård och det är svårt att nå ut och nå fram med sina budskap och argument. Därför är det synnerligen viktigt att varumärket, på ett tydligt sätt, enkelt går att förstå så att mottagaren kan jämföra och sätta det i relation till konkurrenter och kollegor. Det är en del att tänka på … För att den valda positionen ska fungera behöver den vara hållbar över tid, relevant för marknaden samt möjlig att uppnå och försvara. Vi hjälper våra uppdragsgivare att hitta sitt existensberättigande och sin särskiljning, baserat på såväl rationella som emotionella sätt att skapa särskiljning.

Förändringsleder och underlättar intern implementering

Att gå från strategi till taktik kan verka enklare än vad det i realiteten är. WonderManagements konsulter har många års erfarenhet av att arbeta med individer och grupper inom olika organisationer och vägleder våra uppdragsgivare genom förändringsprocesser och i arbetet med intern implementering.

För att strategier ska bli verklighet och inte bara snygga kapitel i en affärsplan krävs en effektiv och genomarbetad implementeringsfas. För detta har vi en full verktygslåda med en mängd olika modeller och övningar att plocka fram efter behov och syfte.

Intern implementering