WonderBrand | Artiklar – Trendspaning 2016
varumärke, branding, varumärkesstrategi, varumärkesarbete, försäljningsstrategi, marknadsstrategi), positionering, affärsutveckling, verksamhetsutveckling, organisation, förändringsledning, analys, diagnos, HR, employer branding, marknadsföring, omvärldsanalys, konkurrentanalys, kommunikation, reklam, kommunikationstrategi, management, managementkonsulter, coaching
54532
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-54532,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-3.1,select-theme-ver-3.1,fs-menu-animation-underline,popup-menu-fade,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive
Artikel, 2015.12.19

Trendspaning 2016

I torsdags var jag nere i Malmö på ett trendseminarium som gick under namnet ”What’s on 2016”. Seminariet hölls av Mats Lindgren som är VD på företaget Kairos Future. Mycket spännande!

Syftet med seminariet var att försöka belysa kommande globala trender under 2016. Då pratar vi inte om branschtrender utan istället reflektioner kring vad vi kan förvänta oss i världen. Om man får tro på de kloka kvinnor och män som medverkade så är det detta som är kommande trender 2016:

Ny energi

Kall fusion (dvs tekniken där man använder väldigt lite energi för att utvinna enormt mycket energi) kan om rykten och underhandsrapporter stämmer innebära ett genombrott. När denna rapport presenteras i mars, och om den visar på att experimenten har lyckats, så kan den komma att förändra allt!

 

Långsiktighet

Det kortsiktiga jagandet av kvartalsrapporter kommer att minska då det har visat sig att långsiktighet lönar sig. Konsultföretaget AT Kearney konstaterade i en studie 2014 att företag med lite längre planeringshorisont levererar 6 gånger mer till sina ägare över tid. Man spår därför att företag under 2016 kommer att lägga upp mycket långsiktigare planer än tidigare.

 

Solenergi

Med dagens ökningstakt av installerad solel kommer det bara dröja 12 år innan vi har lika mycket installerad solelskapacitet som dagens totalt installerade elkapacitet. Och ännu har vi bara sett början på ”solifiering” av utvecklingsländerna. Indien kommer göra en enorm satsning under 2016, så det här är en industri som kommer att öka markant redan nästa år.

ColdFusion
Är kallfunktion framtidens energikälla?
MarsOne
Det holländska projektet MarsOne.

Mars

Det holländska projektet Mars One, med ambitionen att etablera en koloni på Mars 2025, rullar vidare. Hundratusentals människor har ansökt om att få delta i kolonisationen som innebär en enkelresa till Mars och under nästa år ska man börja välja ut vilka av dessa individer som ska få resa.

 

Spara är den nya slösa

Nästa år kommer vi börja se fler tjänster som går ut på att vi delar ägandet av saker: taxi, bostad, bil, verktyg, idéer, etc. Med delningsekonomi och nya ideal växer också nya beteenden fram. Så här kan vi förvänta oss en uppsjö av appar och funktioner som kommer handla om just detta: att dela.

 

Sensorer och mätning

Redan idag kan vi mäta allt från hälsa, rörelser och fysik till prestation och interaktion. Man pratar om att redan nästa år kommer de flesta av oss att ha minst 100 olika mätpunkter på oss, de flesta utan att vi ens är medvetna om det. (År 2030 spås varje individ i världen ha 1000 sensorer på sig, som konstant mäter). Appar som använder alla dessa sensorer (Telefoner, Fitbits, skor, kläder, cyklar, bilar, skidor etc) blir fler och fler. Det startas även helt nya företag som kommer att agerar på marknaden för att hjälpa kunder att optimera arbetsmiljö och kunskaps- och servicearbetares prestationer, tillfredställelse och motivation. Några företag och appar som kan vara intressant att hålla koll på nästa år är bl a www.knackhq.com (betatestar just nu).

Snabbtåg

Elon Musk med sitt SpaceXs har också ambitionen att kolonisera Mars, men först 2035. Nästa år kommer han dock starta en testbana för ett av de andra projekt han är involverad i; Hyperloop. Detta är ett magnetdrivet tåg med en topphastighet på 1200 km i timmen. På 30 minuter ska man kunna ta sig från Los Angeles till San Francisco till en bråkdels kostnad av en flygbiljett.
Testbanan kommer så klart att byggas i Kina.

 

Bilen

Bilindustrin står inför en jättestor förändring, vilket kommer att märkas på bilmässan i Paris i höst. Både Volvo och Mercedes kommer att ha helt autonoma bilar rullandes i trafiken 2016. Eftersom en bil står still 95% av sin livstid kommer autonoma bilar som man delar på bli mycket intressant. På sikt innebär det att få människor i storstäder kommer att äga en bil. Istället kommer man att prenumerera på en bil som kommer och hämtar upp en efter jobbet, tankar sig själv, hämtar ens matvaror etc. Allt betalas givetvis med bitcoins. I bl a Stuttgart är detta redan ett implementerat system sedan många år tillbaka, även om bilarna där än så länge inte kör sig själva, men Mercedes kommer med stor sannolikhet att testa detta under nästa år.

 

Blå mat

Vi ska fortsätta att äta oss friska med riktig mat och det nya nästa år kommer att bli “blå mat”. Det vill säga mat som äts i de blå zonerna i världen där folk blir väldigt gamla. Att de sedan på många ställen är fåraherdar uppe i bergen och rör sig mer på en månad än vad en vanlig svensk gör på ett helt år verkar man helt ha missat.

HyperLoop
Elon Musks HyperLoop
Amazone PrimeAir
Amazons går in i nästa fas av sina drönarleveranser.

Leveranser

Amazon går under nästa år in i fas 2.0 med sina drönarleveranser och det dröjer nog inte länge innan vi även i Sverige kommer att få se drönare flyga förbi utanför våra fönster bärandes paket. Alla dessa leveranser kan även vara räddningen för många tryckerier med stora papperspressar som nu försöker bygga om dessa så att man kan börja leverera emballage och kartonger till ett allt större växande krav på smart paketering.

 

Generation ordning

Den nya generationen betonar trygghet framför frihet, sanningar framför tyckanden, långsiktiga engagemang framför korta engagemang, den lilla världen framför den stora. Där gårdagens unga såg chefsjobb som ett av många alternativ och en spännande utmaning, ser dagens unga det som ett livslångt engagemang där de vill göra nytta, utveckla verksamheten, medarbetare och sig själva. Och de vill ha lön för mödan. På samma sätt som 30- och 40-talets krisår skapade nya ideal ser vi nu ett trendbrott när Generation Ordning tar över.

 

Överlevnad

Nästa år kommer vi antagligen också att få se rätt mycket trender som handlar om att överleva, och inte då i formen av att bygga bunkrar fulla med mat och vapen, utan hur man kan leva av det som finns i naturen och framför allt att överleva alla yttre intryck och hålla en god mental hälsa: mental överlevnad. Därför skaffar vi överlevnadsarmband, fyller färger i vuxna ifyllnadsböcker och går på stan med något som jag tippar kommer att bli den nya trenddrycken: en flaska dyr buljong.

 

Spännande framtid vi har framför oss! Håller ni med mig?

Andreas Jarlén, grafisk formgivare på WonderBrand.
E-post: andreas@wonderbrand.se
Telefon: 0734 – 34 06 65