WonderBrand | Vår verksamhet
varumärke, branding, varumärkesstrategi, varumärkesarbete, försäljningsstrategi, marknadsstrategi), positionering, affärsutveckling, verksamhetsutveckling, organisation, förändringsledning, analys, diagnos, HR, employer branding, marknadsföring, omvärldsanalys, konkurrentanalys, kommunikation, reklam, kommunikationstrategi, management, managementkonsulter, coaching
54930
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-54930,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-3.1,select-theme-ver-3.1,fs-menu-animation-underline,popup-menu-fade,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Varumärket löper som en röd tråd genom affärsplanen

Organisationens löfte till omvärlden – känslan av vad man kan förvänta sig och hoppas på – är summan av alla beslut som fattas; pris, produkt, plats, påverkan, personal, processer och påtagliga attribut. Den käre Kotler gjorde ju halva arbetet och identifierade företagens sju konkurrensaspekter. Där tar vi vid och ser till att dessa beslut blir konsekventa och attraktiva som en helhet.

Starka varumärken uppstår inte av en slump. Det krävs att ledningsgrupp och alla medarbetare delar bilden av företagets kultur och värderingar, att man är klar över var man står och vart man är på väg samt har modet att löpa hela linan ut.

På WonderBrand arbetar vi nära våra kunder med analys, diagnos, strategiutveckling och förändringsledning. Som ett sista steg i processen vägleder vi organisationen med stadig hand för att implementera de strategier som vi tillsammans utvecklat. Målet är en organisation där alla medarbetare ”lever” varumärket och där alla affärsmässiga beslut tillåts ta sin utgångspunkt i företagets kultur och värderingar och syftar till att skapa ett starkt och trovärdigt varumärkeslöfte.

Analyserar och diagnostiserar

Vårt kanske viktigaste och mest värdefulla bidrag till ett kommande förändringsarbete är vårt utifrånperspektiv. Utan skygglappar eller personliga agendor kan vi titta klarsynt på er verklighet och dra slutsatser som är lika övergripande som objektiva.

Ju mer energi som läggs i analysfasen, desto snabbare och bättre blir arbetet mot det egentliga syftet. Vi gör därför de analyser som krävs, utformar nödvändiga undersökningar, genomför workshops, researchar, intervjuar och sammanställer sedan beslutsunderlag eller rapporter att ta med in i nästa fas.

Exempel:

  • trender och tendenser
  • varumärkesdiagnos
  • omvärlds- och konkurrensanalys
  • marknadsanalys och undersökningar
  • intern klimatmätning
  • kundnöjdhetsanalys
Händer
Kunder i möte

Formulerar visioner och mål

Om man inte vet vart man ska blir det väldigt svårt att välja väg … Bolagets vision syftar till att måla upp framtidsbilden och få organisationen att sikta högt, att sikta mot stjärnorna. En välformulerad vision inspirerar och utmanar, visar vägen och ställer krav.

Vi kan inte ta fram er vision men vi har metoder för att hjälpa er att själva hitta er drivkraft. Vi agerar processledare, modererar workshops och kreativa övningssessioner samt hjälper till att gallra och rensa tills konsensus kvarstår. I slutfasen kan vi dessutom hjälpa till att formulera er vision på ett sätt så att den blir slagkraftig och tydlig.

Utvecklar strategier

Likt generaler som med hela handen pekar ut riktningen, är bolagets strategier beskrivningar av den metodik man vet kommer ge bäst effekt. I affärsplanen presenteras strategierna i form av vägval och inriktningar, övergripande beslut och, kanske framför allt, bortvalda alternativ.

Våra erfarna konsulter bidrar som bollplank och moderatorer, objektiva rådgivare och processledare. Vi arbetar alltid nära och tillsammans med våra uppdragsgivare för att med säkerhet veta att alla beslut har en fast och tydlig intern förankring och rimmar med vad som är möjligt, hållbart och äkta.

Den fundamentala strategin är varumärkesstrategin. Denna säkerställer att varumärkeslöftet är konsekvent och att alla andra stöttande strategier ger de signaler som önskas för att man ska kunna nå den position på marknaden som är mest attraktiv, längst hållbar, mest lönsam, mest effektiv och mest trovärdig. Detta innebär att alla affärsmässiga aspekter, såsom sortiment, prissättning, försäljning/distribution och HR behöver synkroniseras och harmoniera med den önskade bilden av varumärket.

Exempel:

  • varumärkesstrategi och positionering
  • affärmodell/affärsidé
  • försäljnings- och marknadsstrategi
  • HR-strategi och Employer Branding
  • kommunikationsstrategi
JJ skriver på Whiteboard

Identifierar rätt positionering

I det strategiska arbetet är förmågan att skapa trovärdighet A och O. De värderingar som identifierats och definierats formulerar företagets varumärkeslöfte – ett löfte som måste lova rätt saker och ha en stark drivkraft.

Styrkan i varumärkeslöftet skapas dels genom att mottagaren förstår vad avsändaren vill, dels av att mottagarens förväntningar faktiskt infrias. Varumärkeslöftet kan vara en internt formulerad målsättning eller ett externt kommunicerat statement, exempelvis som en payoff. Vi hjälper våra uppdragsgivare, ofta som en del av varumärkesstrategin, att formulera och förtydliga varumärkeslöftet för omvärlden.

Konkurrensen är stenhård och det är svårt att nå ut och nå fram med sina budskap och argument. Därför är det synnerligen viktigt att varumärket, på ett tydligt sätt, enkelt går att förstå så att mottagaren kan jämföra och sätta det i relation till konkurrenter och kollegor. Det är en del att tänka på … För att den valda positionen ska fungera behöver den vara hållbar över tid, relevant för marknaden samt möjlig att uppnå och försvara. Vi hjälper våra uppdragsgivare att hitta sitt existensberättigande och sin särskiljning, baserat på såväl rationella som emotionella sätt att skapa särskiljning.

Disc-presentation

Förändringsleder och underlättar intern implementering

Att gå från strategi till taktik kan verka enklare än vad det i realiteten är. WonderBrands konsulter har många års erfarenhet av att arbeta med individer och grupper inom olika organisationer och vägleder våra uppdragsgivare genom förändringsprocesser och i arbetet med intern implementering.

För att strategier ska bli verklighet och inte bara snygga kapitel i en affärsplan krävs en effektiv och genomarbetad implementeringsfas. För detta har vi en full verktygslåda med en mängd olika modeller och övningar att plocka fram efter behov och syfte.

Robotar på WonderBrands kontor

Affärsdrivande kommunikation bygger på ett genomtänkt varumärke

WonderBrand förädlar, förvaltar och omsätter vi varumärken till konkret, trovärdig och effektiv kommunikation. Med insikt, smarthet och kreativitet som främsta verktyg arbetar vi syftesorienterat för att omsätta strategier till verklig kommunikation vilken ger den önskade effekten, oavsett om du låter oss ta ett helhetsansvar för all kommunikation eller anlitar oss för mer specifika uppdrag.

WonderBrands ateljé består av stilsäkra och kreativa copywriters och formgivare, effektiva produktionsledare samt av våra kundansvariga projektledare som med sin marknadskompetens guidar och rådger uppdragsgivarna, projektleder ateljén och samtidigt håller ett öga på marknaden. Även om de största miraklen sker innanför våra väggar, är aldrig vårt nätverk av spetskompetenta filmmakare, fotografer, PR-konsulter, mediarådgivare, webbtekniker, illustratörer, tryckerier etc långt bort.

Som varumärkesbyrå är vi våra uppdragsgivares garanti för att inte kortsiktiga beslut tillåts rasera det långsiktiga arbetet. Att du får återbäring på varenda investerad krona är ett givet mål – och det enda kvitto vi behöver. En genomtänkt varumärkesstrategi är byggd för att stå stadigt och klara utmaningar. Den förtjänar att förvaltas och vårdas på bästa sätt. Det är vårt uppdrag!

Silverarmand på Morgans arm

Tolkar strategier

För att kommunikation ska vara affärsdrivande och varumärkesbyggande måste den baseras på organisationens sanna värderingar, stämma in i affärsidén och bidra till strävan mot visionen. Därför använder vi oss av de slutsatser, verktyg och insikter som finns i de strategiska styrverktygen och omsätter dessa till visuell och verbal kommunikation. För oss är strategidokumentet en självklar och naturlig del av den kreativa briefen och det som anger riktningen och direktiv för den fortsatta processen. Vår arbetsmetod är lika effektiv som kreativ men slutmålet är alltid bättre affärer och starkare varumärken för våra uppdragsgivare.

I de fall övergripande strategier för exempelvis varumärket eller kommunikationen saknas, WonderBrand hjälper gärna till att arbeta fram dessa.

Marknadsplanerar

En varumärkesprocess handlar lika mycket om var och när man säger något som vad man säger, för att inte tala om hur man säger det. Våra kundansvariga har själva erfarenhet av att vara byråkund och förstår därför vilka utmaningar man ofta ställs inför som kommunikations- och reklamköpare. Utifrån de framtagna strategierna vägleder de dig i att lägga upp marknads- och aktivitetsplaner, välja rätt kanaler och rätt tajming i relation till budget, behov och önskat resultat. Löpande avstämningar, utvärderingar och effektmätningar är en självklarhet i detta arbete.

Eric skriver ner ideér

Agerar rådgivare

Ensam är inte stark – inte ens när man har ett tjockt strategidokument att hålla i handen. Ibland uppstår situationer då man behöver ett bollplank, någon att rådfråga eller som kan se på en utifrån med klara ögon. Många av våra uppdragsgivare har regelbundna avstämningsmöten med sin kundansvariga projektledare medan andra hör av sig akut när det behövs. På samma sätt är våra seniora formgivare och art-directors gärna bollplank eller mentorer till inhouse-grafiker som saknar likvärdiga kollegor och därmed riskerar att lida brist på inspiration och kanske till och med provokation.

Vi är kanske ibland lite obekväma men det är priset vi får betala för att vara totalt uppriktiga och ärliga. Vi avråder när vi inte kan se return on investment, om den planerade aktiviteten inte ligger i linje med de uppsatta strategierna eller om vi tror att budget kan användas smartare på annat sätt. Vi sätter en heder i att värna om den goda kommunikationen, den goda smaken och chansen att låta våra kunder göra bättre affärer.

Systemkamera på bänk

Formulerar och designar

När känslan av vad varumärket står för är tydlig och förankrad internt, gäller det att visa omvärlden vad man menar, vem man är och vad man står för. De visuella och verbala intrycken är synnerligen kraftfulla verktyg i arbetet med att göra ett varumärke såväl starkt som lätt att känna igen. Formgivning är en konst som ger makt över mottagarens associationer, känslor och därmed attityd. Det mest tongivande verktyget i arbetet med att skapa rätt bild och förstärka varumärkeslöftet är antagligen företagsidentiteten; logotypen, färgval, bildspråk, typografi och andra visuella uttryck. Företagets profil ackompanjeras sedan av design som gynnar syftet, dvs inspirerar, informerar eller väcker köplust. Konsekvent formgivning och god design omfattar därför allt ifrån visitkort och profilprodukter till säljdrivande kampanjer, löpande information, förpackningsdesign, produktvarumärken och sociala medier till eventkoncept och årsredovisningar etc.

Även om en bild sägs säga mer än tusen ord är vi övertygade om att maximal effekt nås först när ord och bild tillsammans agerar i skön harmoni. Orden ger oss en ytterligare dimension och ökar våra chanser att nå ut, nå fram och beröra. Content, dvs innehåll, är direkt målgruppspåverkande och har blivit en allt viktigare del av kommunikationen, i synnerhet i takt med att de digitala medierna växer i nyttjande.

Oavsett uttrycksform är det avgörande att det finns en tydlig strategi att luta sig emot. Då blir de kommunikativa budskapen lika glasklara som effektiva, vare sig de presenteras i en kampanj, en årsredovisning, på ett kundevent eller i form av storytelling. Kommunikation måste ju sträva mot samma mål och supporta alla övriga aktiviteter i organisationen.

Sprider budskap

Genom att kombinera frekvens (räckvidd) och impact (effekt) i kommunikationen på ett smart och genomtänkt sätt kan man få marknadsbudgeten att räcka riktigt långt. På WonderBrand hjälper vi våra uppdragsgivare att förstå och identifiera såväl konsumtionsmålgrupper som kommunikativa målgrupper samt att förmedla kunskap om deras preferenser, vanor och egenheter. Utifrån det planeras sedan mixen av imageskapande kommunikation, information och transaktiv kommunikation.

Med väl underbyggda strategier i ryggen har vi de ledtrådar som krävs för att kunna välja rätt mix av kanaler att kommunicera i, på samma sätt som vi kan välja rätt tidpunkt att framföra budskapet. Eftersom äkta och sanna varumärken är kanaloberoende kan vi arbeta objektivt och röra oss fritt mellan digitala och analoga medier. Syftet styr!

Varumärkesarbetet börjar alltid internt. Kanske ännu viktigare än marknadskommunikation är därför den interna informationen. Vi hanterar allt ifrån presentationer för den interna konferensen till struktur och content på intranet eller månatliga nyhetsbrev.

Skivspelare och hörlurar i guldfärg
Monter för Toyotas bilmodell Aygo

Aktiverar

Det är först när varumärket aktiveras och får stå på egna ben som sanningens ögonblick infaller. Att gå från strategi till handling är en balansakt som kräver insikter om uppdragsgivarens marknad och affärer.

Vi på WonderBrand har kompetens och lång erfarenhet av att möta marknaden i personliga möten – i form av kunder, jobbkandidater eller partners – på mässor, rekryteringsträffar, events, fester, kick-offer och i samband med butikskampanjer, bara för att nämna några olika format.

Fyller luckor

Att investera i sitt varumärke kräver kunskap, erfarenheter, kraft och inte minst tid. Ibland saknas dessa resurser i den egna organisationen. Oavsett om du har en marknadsavdelning eller inhouseproduktion, eller om du gör allt själv, har vi extraresurser att sätta in vid behov. Behöver din ledningsgrupp ny kunskap och nytt syre? Har du krävande produktionstoppar där dina grafiker inte riktigt räcker till? Saknas copywriter i organisationen?

För många uppdragsgivare är kalkylen enkel; för motsvarande en marknadsansvarigs månadslön kan man få tillgång till hela spektrat av kompetenser från varumärkesbyrån i form av marknadschef, projektledare och spetskompetenta kreatörer att hyra.

Joakim tittar på telefonen och skrattar